Penang en Langkawi, de eilanden aan de westkust.

In het vorige bericht hebben we het redelijk goed voorspelt, we zijn op twee prachtige eilanden (geweest).

Het begon echter met een veel te lange busrit, die zo'n 2 uur later vertrok dan gepland.. Malaysian time.. yeah sure. Eenmaal in de bus hebben we er nog een uur over gedaan om de Highland uit te komen. File vanwege de lokale vakantie die afgelopen was.. Ook deed de temperatuur in de bus ons even herrinneren aan thuis. Uiteindelijk hebben we zo'n 7 uur rillend in de bus gezeten. Daar kwam nog bij dat we lichtelijk stress voelde opkomen over onze toekomstige slaapplek. Vanaf de highlands hadden we een guesthouse geprobeerd te reserveren. Ze zouden de kamer tot 22.00 uur voor ons bezet houden, als we dat niet zouden halen moesten we ze bellen. Om een uur of negen vertelde de buschauffeur ons dat we nog zo'n 2 uur onderweg zouden zijn. Bellen dus. Na een wat onhandig gesprekje leek het dan toch dat ze ons begrepen en dat ze de kamer bezet zouden houden. Na de bus moesten we per boot het eiland op. We ploften op de stoeltjes om op de boot te wachten en pas na tien minuten viel het ons op... We zaten tussen allemaal hindoeisten. Vooral vrouwen. De een nog prachtiger aangekleed dan de ander. Sieraden om, jurken aan, stippen op het voorhoofd. Moe als we waren staarden we ze wat aan en maakten we er ons verder niet al te druk om. Toen de boot het eiland naderde hoorden we knallen. De feestgangers begaven zich in een noodtempo naar de rand van de boot en riepen ah en oh. Vuurwerk. Heel mooi. We werden een beetje wakker en voegden ons tussen de mensen. Er bleek een groot hindoeistisch feest aan de gang op Penang. We sjouwden ons backpacks door de straten voor Georgetown. Toen we ons guesthouse gevonden hadden was het nog even spannend of onze boodschap was overgekomen. Uiteindelijk bleek dat er inderdaad nog 1 sleutel hing. Gelukkig.

De eerste dag in Penang waren we een beetje op onze hoede. Alles zag er belabberd uit. De sraatjes waren vies en oud, veel zwervers en veel stinkend verkeer. Onze magen waren een beetje onder de indruk van het lokale eten, dus na even zoeken eindigden we met jawel.. brood met pindakaas. Dat deed ons goed. 's Avonds zijn we met de bus naar het bizarre Thaipusam feest gegaan. Door de drukte lukte het ons niet goed  om foto's te maken van de in trans verkerende gelovigen, maar als je dit feest googled weet je genoeg. We raakten gewend aan Penang in de loop van de dagen. Het bleek een geweldig eiland. Ontzettend cultureel. In de bus kom je langs moskeeen en tempels, maar ook langs kerken. Niets aan de hand, alle geloven bestaan daar netjes naast elkaar. Sterker nog, de hindoeisten maken foto's van elkaar bij een uitje naar een mooie moskee en andersom. Ik heb me soms afgevraagd waarom het in Nederland dan toch zo'n probleem kan zijn. Maar dat terzijde. We hebben de Penang Hill beklommen en prachtige tempels gezien. Ook zijn we naar een enorme bioscoop geweest. Op de 8ste verdieping van de shoppingmall. De film duurde tot 2 uur snachts, daarna verlieten we het verlaten winkelcentrum. Dat was ook een vreemd gevoel. We verdwaalden nog bijna, omdat we de parkeergarage ingeloodst waren. En dat terwijl we er toch niet echt uitzagen alsof we geld hadden voor een auto. De laatste avond hebben we op het strand bij zonsondergang een heerlijk biertje gedronken en een pizzaatje gegeten. Kortom: een ontzettend veelzijdig eiland. We hebben steeds een extra nacht geboekt, omdat er zoveel te doen was.

Vanaf Panang zijn we met een klein hutjemutjebootje naar Langkawi gevaren. Daar aangekomen hebben we 1 nachtje in een heerlijk schoon hotel geslapen in de dodelijk saaie hoofdstad van het eiland: Kuah. De volgende dag met de taxi naar Centai Pentang, een druk gedeelte in het zuiden van het eiland, aan het strand. Ons hostel daar was/is heerlijk. Een halve minuut van het strand en een leuke straat met veel winkeltjes en restaurantjes. We hebben hier een paar dagen heerlijk zowel aan het strand als aan de barrtjes gehangen. Aan een van die barretjes raakten we in gesprek met een meisje uit Polen. Ze woont bij een stel in sinds vier maanden en bood ons aan om daar ook een kamer te huren. Voor weinig geld gaan we dus nu een weekje bij een lokaal gezinnetje inwonen! Morgen wordt het weer tijd voor wat actie. Vanacht slapen we onze laatste nacht in het hostel en morgen verhuizen we (na onze waarschijnlijk spectaculaire toeristische boottocht) naar het platteland, vijftien minuutjes van waar we nu zijn.

We zijn zeer benieuwd hoe het daar is. Onze planning staat nu op nog een week Langkawi en dan naar de oostkust. De Perhentian Islands. De eigenlijke reden voor de keus door Maleisie te reizen. Daar hopen we te kunnen snorkelen en misschien wel te duiken. We'll see!